In Nederland ontworpen fregat voor Indonesië te water gelaten

 

In Indonesië is eerder deze week het eerste fregat van een nieuwe klasse voor de Indonesische marine te water gelaten. De fregatten zijn ontworpen door Damen Schelde Naval Shipbuilding te Vlissingen. In samenwerking met de Indonesische scheepswerf PT PAL worden de 105 meter lange fregatten gebouwd.

RE Martadinata PKR Het fregat KRI RE Martadinata wordt te water gelaten op de scheepswerf van PT PAL in Soerabaja. (Foto: Damen Schelde Naval Shipbuilding)

Afgelopen maandag werd de RE Martadinata in Soerabaja te water gelaten. Dat gebeurde op de scheepswerf PT PAL, waar sinds april 2014 in samenwerking met het Nederlandse Damen, twee fregatten van de gelijknamige klasse worden gebouwd. 

De schepen, de afgelopen jaren ook bekend als Sigma 10514 PKR fregatten, zijn gebaseerd op het Sigma concept van Damen Schelde Naval Shipbuilding te Vlissingen, die eerder vier korvetten bouwde volgens het Sigma principe voor de Indonesische marine. Een groot verschil met de bouw van de korvetten is dat de fregatten niet in Vlissingen, maar (grotendeels) in Soerabaja worden gebouwd.

Damen ging daar de samenwerking voor aan met de Indonesische staatsscheepsbouwer PT PAL, die overigens in 1939 werd opgericht door de Nederlandse regering. Dankzij de modulaire bouw hoeft niet het gehele schip op dezelfde plek te worden gebouwd. Zo werden de modules van de mast, brug en commandocentrale in Vlissingen gebouwd en getest -die test was succesvol en op Marinetraffic.com verscheen daardoor plots een Indonesisch marineschip in Vlissingen, hetgeen op internet voor wat verbazing zorgde.  

Ook de energiemodule, met de volledige machinekamer, hoofdschakelbordruimtes en elektrische generatoren, werd in Roemenië gebouwd. De module werd verscheept naar Indonesië en daar tussen de reeds gebouwde modules geplaatst.

Op deze manier is het Damen gelukt om het bouwproces goed onder controle te houden; PT PAL had eerder schepen met jaren vertraging opgeleverd. Het eerste fregat van de Martadinataklasse wordt naar verwachting op tijd geleverd. 

Groei
De tewaterlating is een belangrijk moment voor Indonesië. In de eerste plaats krijgt de Indonesische marine er twee nieuwe schepen bij. De marine is verantwoordelijk voor het grootste eilandenrijk ter wereld met 17.000 eilanden, maar heeft slechts zes oude Nederlandse fregatten die stammen uit 1967.

De schepen betekenen echter ook een nieuwe stap voor de Indonesische defensie-industrie, waar Indonesië de laatste jaren flink in investeert. En de eerste successen zijn merkbaar, want tegelijk met de RE Martadinata, werd een ander marineschip te water gelaten. Dit schip, BRP Tarlac genaamd, is echter niet bestemd voor de eigen marine maar voor die van de Filipijnen. Dat is bijzonder, want de Tarlac is het eerste marineschip dat door Indonesië is gebouwd voor export. De 123 meter lange Tarlac is een amfibisch transportschip met een capaciteit van 500 mariniers. De Filipijnse marine verwacht in 2017 twee van deze LPD's in dienst te hebben.

Bij de Nederlandse marinebouw is van groei op dit moment geen sprake. De directeur van Damen Schelde Naval Shipbuilding zei in een interview met het regionale dagblad PZC dat het bedrijf voor het eerst in de geschiedenis geen enkele opdracht van de Koninklijke Marine had. De scheepsbouwer in Vlissingen moet het vooral hebben van export.

De twee nieuwe Indonesische fregatten worden naar verwachting in 2017 in dienst gesteld.