De navolgende evenementen zijn ons bekend.
 

 

Datum
Onderwerp/ evenement
Wie
Locatie
Aanvang:
          bijzonderheden.
 15 april  2016
 ALGEMENE LEDEN VERGADERING
 NVOAM
Witte zwaan
20.00 u.
 traditionele Nasihap,
Intree:  leden 5 euro niet leden 7,50 
         
         
         
         
 
   
     
   
 

 

 

Augustus
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5

 

De Alv van Zaterdag 21 maart j.l. was weer erg gezellig. 

 

             

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De nasihap was goed verzorgd, en er werd een film uit het verleden vertoond.
 
Op vrijdagavond 15 april aanstaande hebben wij onze jaarlijkse te houden Algemene Leden Vergadering.
Ook hier zal weer een nasihap geserveerd worden, daarvoor zal een kleine bijdrage van 5 euro worden gevraagd.
 
 
                        Bent u nog geen lid of donateur?
 
Meld u aan, voor die twee tientjes lidmaatschap hoeft u het toch niet te laten.
Bij Secretaris Sjors Dijkhuis Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
De NVOAM waar we geen rangen of standen kennen maar ieder gelijk is.
 

 

Wat houdt de Duitse en Nederlandse marinesamenwerking nu echt in?


Aan boord van Zr.Ms. Karel Doorman hebben de Nederlandse en Duitse ministers van Defensie een intentieverklaring voor intensieve samenwerking ondertekend. Marineschepen.nl was bij de ondertekening aanwezig en sprak meerdere hoofdrolspelers over de samenwerking en de plannen.

Zr.Ms. Karel Doorman Zr.Ms. Karel Doorman in Amsterdam aan de Veemkade voor de ondertekening. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Het voertuigendek van het grootste Nederlandse marineschip was vandaag het decor van een korte ceremonie die in het teken stond van intensieve samenwerking tussen de Duitse en Nederlandse krijgsmachten. Met op de achtergrond tanks van de Duitse landmacht en voertuigen van het Seebataillon, zetten de ministers van Defensie Jeanine Hennis en Ursula von der Leyen hun handtekening.   

Dat Duitsland medegebruiker wordt van Zr.Ms. Karel Doorman en het Duitse Seebataillon geïntegreerd wordt binnen de Koninklijke Marine, was al langer bekend. Maar veel meer ook niet en dat leidde tot zorgen -die hier ook op Marineschepen.nl zijn geuit- over de schaarse capaciteit die de Doorman voor Nederland heeft, en vragen via social media.

"Gaat de Doorman onder Duitse vlag varen?" "Hoeveel gaan de Duitsers betalen?" Waren een paar van die vragen.

De ondertekening gisteren bood eindelijk de kans om meer over de samenwerking te weten te komen. En om direct bovenstaande vragen te beantwoorden: nee, de Doorman blijft ten alle tijden een Nederlands marineschip en Duitsland gaat niet betalen in de vorm van geld, want het is een uitruil van mensen en middelen.

Toch kunnen nog lang niet alle vragen beantwoord worden, de ondertekening betrof een intentieverklaring; een eerste stap richting intensieve samenwerking, de details moeten nog uitgewerkt worden.

Volgens Hennis was het desondanks wel belangrijk dat die verklaring gisteren ondertekend werd, zei ze in haar toespraak: "Vandaag en morgen ontvang ik hier in Amsterdam alle Europese defensieministers. En het belang van Europese defensiesamenwerking is de rode draad tijdens onze vergadering. En de unieke samenwerking tussen Duitsland en Nederland zal zeer zeker als voorbeeld dienen."

Uitruilen zonder dat het pijn doet
Direct betrokken bij de samenwerking is uiteraard Commandant Zeestrijdkrachten, luitenant-generaal der mariniers Rob Verkerk. Hij ziet de samenwerking als zeer waardevol en het Duits medegebruik van de Doorman hoeft volgens Verkerk geen probleem te zijn voor de Nederlandse marine: "Wij hebben de Karel Doorman hard nodig voor het op zee bevoorraden (BOZ) van de vloot. Dus als Duitsland gebruik maakt van dit schip voor zeetransport of als seabase, moeten we wel kijken hoe we gecompenseerd kunnen worden voor het verlies van BOZ-capaciteit. Bijvoorbeeld door van Duitse zijde een evenredig aantal tankerdagen beschikbaar te krijgen, want zij hebben meerdere tankers. Op die manier kun je wel tot uitruilen komen zonder dat het pijn hoeft te doen."

Duitsland beschikt over vijf bevoorradingsschepen: drie van de Berlinklasse en twee van de Rhönklasse.
"De nadelen kun je dus mitigeren door op een slimme manier om te gaan met elkaars capaciteiten. Want van een samenwerking moet je allebei voordelen ondervinden."

Ook heeft Verkerk een goed gevoel bij de samenwerking met het Seebataillon. "Wat je uiteindelijk wil is dat het Seebataillon en vergelijkbare eenheden van het Commando Zeestrijdkrachten interoperabel zijn, zodat de Duitsers op ieder moment snel kunnen inklikken. Het Seebataillon kent veel specialiteiten voor een eenheid van pakweg 800 man. We moeten dus eerst kijken waar de juiste partners binnen de Koninklijke Marine zitten en dan vervolgens oefenprogramma's op elkaar afstemmen en technieken, tactieken en procedures."

De kern van deze samenwerking ligt dus in eerste instantie op specifieke kleine onderdelen. Een gelijkenis met de UK/NL Amphibious Force is er dus niet volgens Boots.
"Dat is een complete amfibische taakgroep, dat is van een andere orde; een veel grotere organisatie."

In Nederland ontworpen fregat voor Indonesië te water gelaten

 

In Indonesië is eerder deze week het eerste fregat van een nieuwe klasse voor de Indonesische marine te water gelaten. De fregatten zijn ontworpen door Damen Schelde Naval Shipbuilding te Vlissingen. In samenwerking met de Indonesische scheepswerf PT PAL worden de 105 meter lange fregatten gebouwd.

RE Martadinata PKR Het fregat KRI RE Martadinata wordt te water gelaten op de scheepswerf van PT PAL in Soerabaja. (Foto: Damen Schelde Naval Shipbuilding)

Afgelopen maandag werd de RE Martadinata in Soerabaja te water gelaten. Dat gebeurde op de scheepswerf PT PAL, waar sinds april 2014 in samenwerking met het Nederlandse Damen, twee fregatten van de gelijknamige klasse worden gebouwd. 

De schepen, de afgelopen jaren ook bekend als Sigma 10514 PKR fregatten, zijn gebaseerd op het Sigma concept van Damen Schelde Naval Shipbuilding te Vlissingen, die eerder vier korvetten bouwde volgens het Sigma principe voor de Indonesische marine. Een groot verschil met de bouw van de korvetten is dat de fregatten niet in Vlissingen, maar (grotendeels) in Soerabaja worden gebouwd.

Damen ging daar de samenwerking voor aan met de Indonesische staatsscheepsbouwer PT PAL, die overigens in 1939 werd opgericht door de Nederlandse regering. Dankzij de modulaire bouw hoeft niet het gehele schip op dezelfde plek te worden gebouwd. Zo werden de modules van de mast, brug en commandocentrale in Vlissingen gebouwd en getest -die test was succesvol en op Marinetraffic.com verscheen daardoor plots een Indonesisch marineschip in Vlissingen, hetgeen op internet voor wat verbazing zorgde.  

Ook de energiemodule, met de volledige machinekamer, hoofdschakelbordruimtes en elektrische generatoren, werd in Roemenië gebouwd. De module werd verscheept naar Indonesië en daar tussen de reeds gebouwde modules geplaatst.

Op deze manier is het Damen gelukt om het bouwproces goed onder controle te houden; PT PAL had eerder schepen met jaren vertraging opgeleverd. Het eerste fregat van de Martadinataklasse wordt naar verwachting op tijd geleverd. 

Groei
De tewaterlating is een belangrijk moment voor Indonesië. In de eerste plaats krijgt de Indonesische marine er twee nieuwe schepen bij. De marine is verantwoordelijk voor het grootste eilandenrijk ter wereld met 17.000 eilanden, maar heeft slechts zes oude Nederlandse fregatten die stammen uit 1967.

De schepen betekenen echter ook een nieuwe stap voor de Indonesische defensie-industrie, waar Indonesië de laatste jaren flink in investeert. En de eerste successen zijn merkbaar, want tegelijk met de RE Martadinata, werd een ander marineschip te water gelaten. Dit schip, BRP Tarlac genaamd, is echter niet bestemd voor de eigen marine maar voor die van de Filipijnen. Dat is bijzonder, want de Tarlac is het eerste marineschip dat door Indonesië is gebouwd voor export. De 123 meter lange Tarlac is een amfibisch transportschip met een capaciteit van 500 mariniers. De Filipijnse marine verwacht in 2017 twee van deze LPD's in dienst te hebben.

Bij de Nederlandse marinebouw is van groei op dit moment geen sprake. De directeur van Damen Schelde Naval Shipbuilding zei in een interview met het regionale dagblad PZC dat het bedrijf voor het eerst in de geschiedenis geen enkele opdracht van de Koninklijke Marine had. De scheepsbouwer in Vlissingen moet het vooral hebben van export.

De twee nieuwe Indonesische fregatten worden naar verwachting in 2017 in dienst gesteld.